Norway NOR  

rss

  • rss
Pressemeldinger - Amway
Amway rapporterer om omsetning på USD 9,5 milliarder i 2015

2016.02.04 - 

Amway rapporterte i dag om en omsetning på USD 9,5 milliarder ved utgangen av desember 2015, en nedgang på 12 prosent sammenlignet med tallene for 2014.

Direktesalgsselskapet opplevde en kontinuerlig dollardrevet salgsøkning på 70 prosent i selskapets 20 beste markeder, men som for mange internasjonale selskaper var omsetningen svak i Kina og ugunstige valutakurser svekket omsetningen.

«Vi opplevde vekst i sju av våre ti beste markeder, og de fremvoksende markedene i Latin-Amerika og andre steder fortsetter å gjøre det bra», sier Amways styreleder Steve Van Andel. «Flere markeder oppnådde rekordsalg i 2015, mens andre gjorde det bedre enn på lenge.  Et stadig mer konkurransepreget miljø i Kina og ugunstige valutakurser kamuflerer et generelt sett positivt år for Amway på verdensbasis.»

Selskapet opplevde merkbar vekst i eldre markeder som USA, Sør-Korea, Japan, Taiwan og Malaysia, samt i fremvoksende markeder som Brasil og Mexico med flere.

Amways ti beste markeder i 2015 var Kina, Sør-Korea, USA, Japan, Thailand, Russland, Taiwan, Malaysia, India og Ukraina.

Ernæringskategorien med vitaminer, kosttilskudd og vektkontrollprodukter fortsatte å være Amways mestselgende kategori og utgjorde 46 prosent av omsetningen. Skjønnhetsprodukter og produkter til personlig pleie stod for 25 prosent av omsetningen.  Forbruksvarer, herunder eSpring™ vannbehandlingssystem og Atmosphere™ luftbehandlingssystem, utgjorde 16 prosent av omsetningen, mens produkter til hjemmet utgjorde 7 prosent. Andre tilbud stod for 6 prosent.  Større produktlanseringer for Amway i 2015 omfattet NUTRIWAY Phyto2Go™, Truvivity™ by NUTRIWAY™, ARTISTRY Supreme LX™ og ARTISTRY Hydra-V™.

Amway fortsatte investeringsstrategien i 2015 og konsentrerte seg om produksjon og FoU sammen med digitale plattformer og opplæring av Amways forretningseiere. Selskapet åpnet fem produksjonsanlegg og et større FoU-anlegg bare i fjor – og ekspansjonsinvesteringene nådde dermed et klimaks på USD 335 millioner.  I tillegg lanserte selskapet nye digitale verktøy for å hjelpe Amways forretningseiere med å styre sine egne virksomheter, vise frem produkter og tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap.  I 2015 ble det holdt mer enn tre millioner opplæringsøkter på nett.

Globalt har Amways uavhengige salgsstyrke skapt en sterkere kundebase. Nyere undersøkelser* viser at Amway™-produkter finnes i 71 millioner husholdninger spredt på ti av selskapets beste markeder – og disse husholdningene utgjør ikke en del av Amways salgsstyrke.

«Globalt søker flere og flere mennesker en mulighet til å gjøre noe på egen hånd – enten det er for å tjene litt ekstra eller fordi de ønsker å legge ned en større innsats og tjene mer. Vi er i en god posisjon til å oppfylle det behovet. Vi tilbyr en forretningsmulighet med lave kostnader, lav risiko og produkter i verdensklasse», sier Doug DeVos, Amways president og styreleder i World Federation of Direct Selling Associations.  «Definisjonen på entreprenørskap er i endring og gir våre gründere – Amways forretningseiere – en god posisjon ettersom de oppfyller den globale kundens behov.»

Amways globale rapport om entreprenørskap, som ble utgitt i november 2015, undersøkte holdninger til forretningseierskap og gründerånden. Ca. 50 000 mennesker i 44 land deltok i undersøkelsen, og 75 prosent var positive til entreprenørskap.  De under 35 år var mest positive, og 81 prosent i denne gruppen var positivt innstilt til entreprenørskap.

Om Amway
Amway er et direktesalgsselskap med base i Ada i Michigan, USA, og en omsetning på USD 9,5 milliarder. Amways mestselgende varemerker er NUTRIWAY™, vitamin-, mineral- og kosttilskuddsprodukter, ARTISTRY™, hudpleie- og makeupprodukter, og eSpring™, vannbehandlingssystemer – og alle selges eksklusivt av Amways forretningseiere. Det globale salget i 2014 gjorde Amway til det ledende direktesalgsselskapet i verden, ifølge Direct Selling News 2015 Global 100. Selskapets årlige salgstall omfatter inntekter fra direktesalg og andre forretningsområder. Du finner mer informasjon om selskapet på globalnews.amway.com.

For mer informasjon
Mette Henius, Senior Corporate Affairs Manager – Amway Scandinavia
Telefon: (+45) 4331 3209 eller (+45) 4060 4959
E-post: mette_henius@amway.com

*Basert på befolkningsdata som er tilgjengelige for spesifikke markeder, og undersøkelser utført i India, Japan, Kina, Korea, Malaysia, Russland, Taiwan, Thailand, USA og Vietnam mellom mai 2013 og juni 2014 av et uavhengig forskningsfirma.

Skriv en kommentar

E-postadressen blir ikke offentliggjort
* Må fylles ut

© 2011 Amway Europe. All rights reserved. | www.amway-europe.com |
Connexia